Mindkét nem számára egyaránt káros, ám másképpen hat a nőkre a nagy
mennyiségű alkoholfogyasztás, mint a férfiakra, derül ki az Archives of
Neurology októberi számából.
Minél többet iszik az ember, annál jobban zsugorodik az agya, ami
cseppet sem meglepő, hiszen állatkísérletek és kisebb vizsgálatok során
már megfigyelték a jelenséget. Az újdonság azonban az, hogy ebben az
esetben még a kis mennyiségű alkohol fogyasztása sem jár védőhatással.
A kor előrehaladtával az agy térfogata rendszerint csökkent, minden
évtizeddel nagyjából 1,9 százaléknyit. Ugyanakkor az öregedés során
egyre több elváltozás keletkezik a fehérállományban is. Ezek a
változások hozzájárulnak a demencia (időskori elbutulás), valamint a
kognitív (gondolkodási) hanyatlás kialakulásához. A mérsékelt
alkoholfogyasztás csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek
kockázatát, ezért több vezető kutató feltételezte, hogy hasonló módon
kis mennyiségű alkohol jó hatással lehet az agytérfogat változására is.
Korábbi eredmények alapján az alkoholfogyasztás jobb kognitív
funkcióval és alacsonyabb Alzheimer-kór rizikóval jár.
A mostani vizsgálatban, melyet Carol Ann Paul, a massachusettsi
Wellesley Egyetem kutatója vezetett, 1839 felnőttről készítettek MR
felvételeket. A 60 év átlagéletkorú résztvevők egészségi állapotát is
kivizsgálták. A vizsgálati személyek közül senki nem szenvedett
demenciában,
és senkinél nem fordult még elő agyi érkatasztrófa. Az
alkoholfogyasztást a betegek elmondása alapján értékelték. Öt csoportba
osztották a résztvevőket: absztinensek, korábban alkoholt ivók, kis
(1-7 ital hetente), mérsékelt (8-14 ital hetente) és nagy mennyiségű
(több mint 14) alkoholt fogyasztók. A legtöbben (a férfiak 38 százaléka
és a nők 44 százaléka) a kis mennyiséget fogyasztók körébe tartoztak. A
férfiak körében gyakoribb volt a közepes és a nagy mennyiségű italozás.
Az alkohol nem fejtett ki védő hatást a normális, korral járó
agytérfogat-csökkenés ellen. Ellenkezőleg, minél többet ivott az adott
személy, annál jelentősebbnek bizonyult a térfogatcsökkenés. Nőknél ez
az összefüggés valamivel még kifejezettebb, mint a férfiaknál, annak
ellenére, hogy a nők összességében kevesebb alkoholt fogyasztanak. A
különbséget azzal magyarázzák, hogy a nőkben gyorsabban szívódik fel az
alkohol, mint a férfiakban, és a nők általában jobban megérzik az
alkoholt, mint a férfiak. /Forrás: Mediapress/
|