A Dortmouth Medical School kutatói bebizonyították, hogy a táplálékkiegészítő kálcium hosszú távú szedése védelmet nyújt a precancerosus vastagbél-polip kialakulásában.
A kutatók a randomizált kettősvak tanulmány során arra az eredményre jutottak, hogy a hosszú ideig táplálékkiegészítőként kálciumot szedő alanyoknál a tanulmány befejezte után 5 évvel 36%-al csökkent a vastagbél-polip kialakulása, mint a placebo-csoportban. A kutatók úgy gondolják, hogy még túl korai lenne chemo-prevencióként bevezetni a kálciumot, de megjegyezték azt is, hogy ez a második legfontosabb olyan tanulmány, mely bizonyítja a kálcium protektív hatását a vasatagbél-polip kialkulására. Dr. Maria Grau, a tanulmány vezetője elmondta, hogy ez is bizonyíték arra, hogy a kálcium a későbbiekben használható, mint megelőzés a colo-rectális carcinóma esetében.
A jelenlegi tanulmány egy régebbi folytatásaként látott napvilágot, a kutatócsoport 822 beteget követett, akik az előző tanulmányban is résztvettek, beleértve 597 colonoscopiás vizsgálatot is. A kutatók arra is felhívták a figyelmet, hogy a nem precancerosus hyperpláziás vastagbél-polipok esetében a rizikó mintegy 48%-al csökkent.
A tanulmány arra is fényt derített, hogy ez a protektív hatás idővel csökken. A teljes követési periódus alatt, egyes páciensek estében akár 10 év is, a protektív hatás egy nem szignifikáns 19%-ra esett amennyiben a kálciumot csak a tanulmány alatt szedték., akik pedig a tanulmány lezárta után is, azoknál is a rizikó-csökkenés csak mintegy 15%-os volt.
A kálcium hosszú távú protektív hatása feltételezhetően egy precancerogén folyamat gátlásán alapul, mely folyamat maga is éveket vesz igénybe, de ezen elmélet alátámasztására további tanulmányok szükségesek. (AACR) |